Nagłośnienie – źle przygotowane zniweczy całe przedstawienie.

Każdy z nas był choć raz na przedstawieniu teatralnym organizowanym przez dzieci i młodzież, więc zdaje sobie sprawę jak ważne jest to, aby usłyszeć kwestie aktorów i muzykę jaka towarzyszy widowisku. Bez tego cały wysiłek aktorski i reżyserski pójdzie na marne, bo żaden widz nie usłyszy wypowiadanych słów, co niemal równoznaczne jest z tym, że przedstawienie okaże się klapą.

W przedstawieniu gdzie aktorzy nie muszą korzystać z mikrofonu, takich problemów nie ma, jednak jest to rzadko możliwe, bo najczęściej spektakle z udziałem dzieci i młodzieży odbywają się w salach o bardzo złej akustyce lub w plenerze. Zatem siłą rzeczy trzeba wykorzystać dostępny sprzęt nagłaśniający. Jednak dostęp do sprzętu nagłaśniającego to nie wszystko, trzeba także umiejętnie go ustawić, dopasować i używać. Wszystko to składa się na dobry odbiór głosu ze strony publiczności, zatem należy przestrzegać kilku zasad, aby efekt końcowy był zadowalający

Po pierwsze w ustawieniu sprzętu na scenie musi być zachowana odpowiednia kolejność, czyli patrząc ze sceny zachowujemy taki rozstaw: mikrofon, odsłuch i głośniki. Zwróćmy szczególną uwagę na stanowisko realizatora dźwięku, które najlepiej umiejscowić w sporej odległości od kolumn. Najlepiej sprawdza się miejsce mniej więcej pośrodku widowni lub też w niewielkiej odległości od niej. Dzięki takiej lokalizacji realizator dźwięku może najlepiej kontrolować efekty dźwiękowe, co przyczynia się do ogólnego sukcesu udanego przedstawienia.

Realizator siedząc w takiej odległości może zoptymalizować odbiór dźwięku przez widownie, zniwelować zakłócenia, poprawić głośność i proporcje. Nie można tego wszystkiego zrobić siedząc bezpośrednio obok kolumny, ponieważ nie da się w ten sposób ustalić co słyszy widz na końcu sali. Zdarzają się sytuacje, że stanowisko realizatora dźwięku jest ustawione przed publicznością, co jest najgorszym z możliwych scenariuszy, ponieważ w ten sposób nie można nic usłyszeć nic co dzieje się na sali widowiskowej. Takie sytuacje najczęściej spowodowane są brakiem okablowania odpowiedniej długości i sytuacja zmusza do takiego rozwiązania. Dobrze jest wtedy zorganizować pomoc dla realizatora i ustalić jedną osobę która chodząc po sali na bieżąco będzie informować o jakości dźwięku.

mikrofon​Całość sprzętu nagłaśniającego składa się z kilku elementów o których należy pamiętać planując jego rozmieszczenie i obsługę. Jednym z nich jest mixer lub power mixer (standardowy mixer ze wzmacniaczem), który służy do kontroli i ustawienia dźwięku oraz jego przyłączenia co całości. Do tego dochodzą kolumny, które dzielimy na aktywne (z wbudowaną końcówką mocy) lub pasywne (muszą być podłączone do wzmacniacza), oraz źródło dźwięku (komputer, odtwarzacz CD,itp), a na końcu kable przewodzące i mikrofony dla grających aktorów.

Dobór mikrofonu nie jest łatwy (mamy mikrofony przewodowe,bezprzewodowe, ściągające lub nagłowne), a najbardziej popularne są trzy marki producentów mikrofonów: AKG, Sennheiser i Shure. Wszystkie są dobrej jakości, a wybór zależy od naszych oczekiwań i możliwości finansowych. Najlepszym i długofalowym rozwiązaniem jest zakup mikrofonu bezprzewodowego, lecz jego cena jest znacznie wyższa od pozostałych. Mikrofon nagłowny daje możliwość swobodnego ruchu na scenie, jednak i tutaj barierą może okazać się cena. Dla większych grup, jak np. dla chóru dobre są mikrofony ściągające, które ustawia się bezpośrednio przed gromadą osób, lecz nie są one konieczne przy pokazach artystycznych.

13 lutego 2016

Adam Szafraniec

Zajmuje się twórczością dla dzieci i dorosłych. Założyciel wydawnictwa Biała Łódka, autor powieści dla dzieci, tekstów piosenek, pomocy dydaktycznych, współautor muzyki.